Kiełkujemy z dzieckiem:) Co zawierają kiełki rzeżuchy, lucerny, pszenicy i słonecznika?

Przyszedł czas, żeby opisać nasze wyczyny powiedzmy ogrodnicze. To nie wielka sztuka wyhodować kiełki, ale warto o tym wspomnieć. Oczywiście można kupić gotowe, wykiełkowane nasiona w różnych smakach. Pojawiły się jednak głosy, ze do ich produkcji są używane różne środki, żeby ten proces przyspieszyć. Trochę mnie to zaniepokoiło. Kiełki to baza ogromnej ilości pozytywnych składników, które w takim nagromadzeniu nigdzie indziej nie występują. Nie mam zamiaru faszerować się chemią pod płaszczykiem „zdrowego żywienia”. Dlatego kiełkuję sama.

Kiełkownica nie zajmuje dużo miejsca, można ja zamówić w Internecie albo kupić w sklepie ogrodniczym. Podobnie nasiona do kiełkowania. Ostatnio były nawet na dziale zdrowej żywności w naszym sklepie osiedlowym.
Ważną rzeczą jest to, że mogę sama sobie dobrać nasiona jakie mnie interesują. Kiełki mają różne właściwości i w zależności od rośliny różnią się zawartością składników mineralnych a także witamin. Dla mnie jeszcze istotną kwestią jest smak.  Najbardziej lubimy rzeżuchę, kiełki lucerny, słonecznika i pszenicy.
Kiełki są stosowane jako podstawowy składnik kuchni i leczniczego stylu życia w Chinach od ponad 3000 tysięcy lat. Kiełki znane były starożytnym esseńczykom oraz popularnie wykorzystywane jako lek przeciw szkorbutowi na statkach czy w dalekich Indiach. 
Kiełki zawierają chlorofil, jeśli po wczesnym wykiełkowaniu zostały wystawione na słońce. Chlorofil poprawia dopływ krwi, odnawia tkanki, łagodzi stany zapalne, odtruwa, wspomaga działanie estrogenu u kobiet.
Co zawierają moje kiełki?
Rzeżucha: Witaminy A, C. Minerały: wapń, żelazo oraz chlorofil.
Lucerna: Witaminy: A, B1, B3, B5, B6, B12, C, D, E, K. Minerały: wapń, miedź, potas, magnez, żelazo, selen, cynk.  Białko około 4%.  saponiny- pomagają usunąć płytki miażdżycowe z tętnic i obniżają cholesterol. Chlorofil, Sterole roślinne- wzmacniają układ odpornościowy i obniżają Cholesterol. Kanawanina- aminokwas, który może chronić przed rakiem.
Pszenica: Witaminy: kompleks witamin B, E, kwas foliowy! Minerały: żelazo, magnez, mangan. Węglowodany, białko i kwasy tłuszczowe Omega-6
Słonecznik: Witaminy: kompleks witamin z grupy B, D, E. Minerały: Wapń, żelazo, fosfor, potas, magnez. Nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym omega-6. Białko 4%.
Nasz szkrab wybrał sobie, które nasionka będzie kiełkował. Sam wsypywał je do kiełkownicy i zalewał wodą:) Największa frajda to sprawdzanie, czy woda spłynęła i codzienna inspekcja czy już coś wykiełkowało.

Poza tym to bardzo łatwe, nawet dla trzylatka. Nie wymaga specjalnego traktowania ani dodatkowych kosztów. Dziecko znacznie łatwiej namówić do jedzenia kiełków jeżeli samo brało udział w ich tworzeniu!

Macie jakieś swoje ulubione kiełki? A może nigdy jeszcze ich nie próbowaliście?
Mama wielu pasji, zawsze zajęta jakimiś nowymi pomysłami i projektami. Uwielbiam odkrywanie świata z moimi dziećmi, naukę poprzez zabawę, kreatywne niespodzianki i wspólne gotowanie. Blog to miejsce, w którym dzielę się własnymi doświadczeniami i wiedzą! Zapraszam!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.